Het aantal Nederlanders dat actief gebruikmaakt van Twitter is in een jaar tijd fors gedaald.

Dat blijkt uit het rapport GfK Trends in Digitale Media dat marktonderzoeker GfK vrijdag presenteerde.

Het aantal bezoeken ging van gemiddeld 22 naar 13 per week, het aantal berichten daalde van ruim 8 posts per week naar 3,5. Het aantal Nederlanders met een Twitteraccount bleef wel stabiel op 3,5 miljoen.

Facebook zag daarentegen het gemiddeld aantal bezoeken in een jaar tijd stijgen van 20 naar 24 per week. Ruim 9 miljoen Nederlanders hebben inmiddels een Facebook-account. Daarmee is Facebook het grootste sociale netwerk van Nederland.

Een kleine 10 procent heeft inmiddels een Instagram-account. De jongeren (13-17 jaar) zijn hier het meest actief; een derde van hen gebruikt inmiddels Instagram.

Streamingdiensten

Bijna een derde van de Nederlanders gebruikt één of meerdere betaalde video-on-demand-diensten zoals Netflix, Videoland of UPC on demand. Eén op de tien Nederlanders geeft aan de afgelopen maand gebruik te hebben gemaakt van een streamingabonnement voor muziek zoals Spotify en Deezer.

Niet verrassend is dat jongeren relatief meer gebruik van deze diensten maken: 20 procent van de  jongeren (13-17 jaar) geeft aan de afgelopen maand streamingmuziek te hebben geluisterd.

Smartphone gaat pc voorbij

Het aantal Nederlanders met een smartphone is dit jaar gestegen van ruim 7 miljoen naar 8,5 miljoen. Daarmee zijn er voor het eerst meer mensen die een smartphone bezitten dan een pc/desktop, 67 procent tegen 65 procent.

Een jaar geleden telde GfK nog ruim 1 miljoen meer pc's (67 procent) dan smartphones (58 procent).

Volgens GfK gebruikt een vijfde van de smartphonebezitters zijn toestel voornamelijk om te chatten, mailen en surfen.

Ook steeds meer tablets

Niet alleen het bezit van smartphones, ook het bezit van tablets steeg. Inmiddels hebben bijna 7 miljoen Nederlanders een tablet.

Het mediagebruik op de tablet neemt toe. 31 procent van de tabletbezitters leest er wel eens de krant op, 24 procent kijkt tv op de tablet. Een jaar geleden lagen die percentages op respectievelijk 21 en 16. Rond de 11 procent gebruikt de tablet om naar de radio te luisteren.

Lees ook

Twitter doet geen Facebookje: beursgang lijkt 24 dagen later een succes

Zo gebruiken Nederlanders het internet

Sociale media in Nederland in 5 grafieken

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl